Színháztudomány vagy tudományszínház | Ştiințele teatrale sau teatru științific | Theatre-science or scientific theatre

Transversal Theater Company
HU____________________________________________________________________
azoknak, akik azt tanácsolták, hogy ne menjek be az előadásra

Mindig sokkal nehezebb megindokolni, hogy miért tetszett egy előadás. Ezért én sem fogom. Ehelyett, íme, 10 tanács tőlem a jövendőbeli nézőknek:

1. Az előadás kulcsát, a benne elhangzó temérdek mennyiségű tudományos szöveg ellenére próbáljuk meg nem csak a racionalitás eszközeivel keresni.
2. Az előadás befogadását próbáljuk meg kevésbé függővé tenni a szövegek értelmétől, még akkor is, ha pár évezredes rutinunkat kell emiatt feladnunk.
3. Pontosabban a szöveget ne helyezzük feltétlenül a videoprojekciók, a zene, a tánc vagy a szereplők attitűdjei elé. Csak mellé. Hagyjuk bátran, hogy néha egyik vagy másik vezessen. (megj.: a videoprojekció nem azért van, mert kopott a hátsó fal; a zene nem azért van, hogy aláfesse a színészt; a táncos lány nem azért táncol, hogy a szöveg alatt legyen látvány is).
4. Az említett elemek között keressük a kötéseket, de véletlenül se próbáljunk meg egy egységes rendszert felépíteni. 
5. Ha ez utóbbira mégsem vagyunk képesek, akkor fogadjuk el a rendszerünk hiányosságait. Képzeljük el, hogy a laskaszűrő sem egységes, tiszta luk az egész, s mégis milyen fontos része az életünknek.
6. Figyeljünk magunkra. Ez nagyon fontos. Nagyon, nagyon fontos. Figyeljünk arra, ahogyan az agyunk multi-tasking módba kapcsol, ahogyan több fronton harcol az információért. Figyeljük meg, hogyan figyelünk. 
7.  Hagyjuk magunkat meglepni. Hagyjuk magunkat megcsiklandozni. Hagyjuk magunkat, de ne hagyjuk magunkat.
8. Csak azért, mert holland előadás, ne gondoljuk, hogy ezek tuti, be vannak tépve.
9. Amikor bemegyünk az előadásra, olyannak kell lennünk, mint egy fehér lap. Mint egy habtiszta, szűz-fehér lap egy nyitott könyvben. 
10. Várjuk ki a végét! 



RO__________________________________________________________________
pentru cei care m-au sfătuit să nu mă duc la spectacole

Mereu este mult mai greu să motivăm de ce ne-a plăcut un spectacol.  Din acest motiv nici eu nu o voi face . În loc de motivare, iată 10 sfaturi de la mine pentru viitorii spectatori :

1. Să nu încercăm să căutăm cheia spectacolului pe baza rațiunii, nici în ciuda cantității imense de texte științifice.
2. Să încercăm să nu subordonăm interiorizarea spectacolului  înțelesului textelor, nici dacă trebuie să ne îndepărtăm de o rutină de mii de ani.
3. Mai exact, să nu punem textul neapărat în prim-plan, în fața proiecțiilor video, a muzicii, a dansului, a atitudinii personajelor. Doar lângă acestea. Să ne lăsăm călăuziți fără teamă de unul dintre acestea (notă: proiecțiile video nu au rolul de a acoperi peretele uzat din spate, muzica nu are rolul să folosească drept fundal sonor pentru actor, dansatoarea nu de aceea dansează, ca să existe pe parcursul spectacolului și o priveliște).
4. Să căutăm legăturile între elementele sus-menționate, dar să nu încercăm să construim o entitate întreagă și completă.
5. Dacă nu suntem capabili de acesta din urmă, să acceptăm deficiențele sistemului nostru. Să ne imaginăm, că nici strecurătoarea nu este unitară, este plină de găuri, și totuși ce rol important are în viețile noastre.
6. Să fim atenți la noi înșine. Este foarte important. Foarte-foarte important. Să fim atenți la cum ne intră mintea în mod multi-tasking, când luptă simultan pe mai multe fronturi pentru a obține informații. Să fim atenți la cum suntem atenți.
7. Să ne lăsăm surprinși. Să ne lăsăm gâdilați. Să ne lăsăm, dar totuși, să nu ne lăsăm.
8. Doar pentru că este un spectacol olandez, să nu credem, că toți sunt drogați.
9. Când intrăm în sala de spectacole rebuie să fim imaculați, ca o foaie albă. Ca o foaie fără nicio pată, ca o foaie albă dintr-o carte.
10. Să așteptăm finalul!

EN__________________________________________________________________
to those who have advised me not to watch this performance

It is always harder telling why I liked a performance. So I won’t. Instead, here are ten advices from me, to the future viewers:

1. The key to this performance, in spite of the flood of scientific passages, shouldn’t be sought with the devices of rationality.
2. We should try to make the interpretation of the performance more independent from the meaning of the texts, even if by doing so we would give up several millennia of our routine.
3. More accurately, we should not place the text by any means in front of the video projections, the music, the dance or the attitude of the characters. Just beside them. Let’s just let ourselves be led by one or another. (Note: the video projection isn’t there just to cover up the weather-beaten back wall. The music isn’t just to accompany the actor. The dancer girls don’t just dance to ensure a sight besides the text.)
4. We should seek for the links between these elements, but we shouldn’t try to make a consistent system out of them, not at all.
5. If we are unable to do the former, that we should accept the lacks of our system. Just imagine that the strainer isn’t consistent either, it is full of holes, but it is a necessary part of our lives.
6. We should keep a close watch on ourselves. This is very important. Very, very important. Let’s pay attention to our brain when it switches to multi-tasking mode, as it fights on many fields for information. Let’s pay attention to us paying attention.
7. We should just let ourselves be surprised. Tickled. We should just let ourselves, but we shouldn’t let ourselves go.
8. Just because it’s a Dutch performance, we shouldn’t suppose they are high as a kite all along.
9. When we enter, we should be tabula rasa. Like a clean virgin-white page in an open book.
10. Just wait and see!
cszs

No comments:

Post a Comment